Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Sukk
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-6-2006 kl 12:27
Sukk


Denne tulllebukken sto for min konfirmasjon. Jeg ønsker ham god bedring.

God bedring også til denne (vill)lederen




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-6-2006 kl 06:47


Ja, huff!!! :down:
Disse m.fl. er helt forblindet.
Hva Guds Ord fordømmer, har de ingen aning om.
"Mitt folks førere er blitt forførere" sier Jeremia
Når de som skal være "hyrder" fører vill, hva da med saueflokken? :puzzled:

[Redigert den 21-6-2006 av Gråspurv]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-6-2006 kl 11:58


De må selv lære seg å lytte etter stemmen, ikke aller "hyrder" hører selv hva den ENE Gode hyrden sier, og slik blir de leiekarer. Om Saueflokken sies det at de skal kjenne forskjellen på leiekar og hyrde.

(Johannes 10 1-21 f.eks.)




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-6-2006 kl 01:38


Og her er den rake motsetning til din konfirmasjonsprest: - Homofili er en skade

Dette sier Erik Johansson, presten som selv er homofil. Johansson har valgt å leve et liv i sølibat.

:up:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-6-2006 kl 22:32


Dette er dessverre enda bare noen sørgelige bekreftelser på hva folkekirkene og maktkirkene driver på med, fører folk i fortapelsen...

la oss få tilbake husmenighetene fra aposteltida... :wink2:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 24-7-2006 kl 19:28


Sitat:
... av mhusoy
.. sørgelige bekreftelser på hva folkekirkene og maktkirkene
driver på med, fører folk i fortapelsen...

la oss få tilbake husmenighetene fra aposteltida...



.. og alt folket sa AMEN

og vedtok å sende en ydmyk søknad til det
Keiserlige Pilgrims-departementet / ReligionskonTROLLverket,
om det kunne utstedes lisens og godkjennelse
for å få oppføre gudsdyrkelser etter aposteltidens mønster?

(2 Mos 5:2)

-
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-7-2006 kl 22:40


Er det altså dette: http://www.husmenighet.net/ som er løsningen? Etter seminar med denne "Wolfgang Simson" sa blandt annet en av pastorene i "Storsalen" Oslo, at "dette ville man prøve ut". Blandt annet siden storsalen har vokst seg for stor til videre vekst innen lokalenes begrensninger.

Men så er det da vitterligen mye forkynnelse av ymse slag som man får med på kjøpet. F.eks. er vist Tegn, under og sterke helbredelser et kriterium for at evangeliet skal kunne vinne fram.

Jeg trudde tvert i mot dette var frukter av at evangeliet HADDE vunnet frem. Skal man høste for man har sådd?

For hvordan kan man forstå

Mark 6:5f
5 Og han kunne ikke gjøre noen mektig gjerning der, unntatt at han la hendene på noen få syke og helbredet dem.
6 Og han undret seg over deres vantro. Han drog så rundt i landsbyene der omkring og lærte.


rett?

annet enn å ty til:

Rom 10:14
14 Men hvordan kan de påkalle en som de ikke er kommet til tro på? Og hvordan kan de tro på en som de ikke har hørt om? Og hvordan kan de høre uten at det er noen som forkynner?

Rom 10:17
17 Så kommer da troen av forkynnelsen som en hører, og forkynnelsen som en hører, kommer ved Kristi ord.


Da var også "Husmenighets veien" et blindspor, (?).

Matt 15:14
14 La dem fare! De er blinde veiledere for blinde, og når en blind leder en blind, faller de begge i grøften.


Å putte mange blinde i en husmenighet er vell ingen løsning? Ei heller når det første man finner på nettet i det man skal finne et "læregrunnlag" for husmenigheten er hva som er gjengitt ovenfor av magi og tryllekunster (med frelse inkludert i prisen).

Nei, jeg er nok der, at man trenger forsamlingen og hyrdens veiledning. Men aldri i nesegrus underkastelse. Sauer trenger hyrder. I en menighet trengs det lederskap. Det er også Guds ord.

1Kor 12:28:
Og Gud satte i menigheten først noen til apostler, for det andre profeter, for det tredje lærere, dernest kraftige gjerninger, så nådegaver til å helbrede, til å hjelpe, til å styre, og ulike slags tunger.


Gud selv "organiserte" menighetene med et lederskap og en saueflokk.
Det myndige lekfolk som jeg også mener man trenger, trenger på sin side å få høre forkynnelsen. Det kommer man ikke utenom.

Men så er da også Bibelgrupper det sted hvor lekfolket kan samtale, lese skriften, be, stille spørsmål og få svar. Gjennom det kan man også stille spørsmål til, og ved, lederskapet. Kommer man til det punkt at man finner at lederskapet ikke lærer og lever overens med det man i lønnkammer med Herren, og Bibelgruppe med Herren og andre medvandrere leser i skriften, ja så må lederskapet konfronteres. Dette er forskjellen på et umyndig og et myndig lekfolk. Men også et myndig lekfolk har behov for lederskap og skriftutleggelse.
Noe annet mener jeg bestemt er et blindspor.

"Bedehusbevegelsen" er dermed slettes ikke så langt unna de første kristne menigheter. Men man må vokte seg for å umyndigjøre lekfolket og ta for lett på lønnkammer og bibelgrupper. Gjør man det blir "all makt" gitt til forsamlingsleder (eller hvilket navn man måtte velge), noe han forhåpentlighvis hverken ønsker eller har bedt om.

Jeg tror også det er sunt å beholde navnet "Bibelgruppe", og ikke ty til "vekstgrupper" eller "cellegrupper". I begge disse nye navnene ligger det at man skal "vokse" i antall, og etterhvert dele seg i flere slik en celle deler seg. Jeg trur dette er en feilslått tanke. "Den virker" vil nok mange si, men ved å ta inn ufrelste i en "cellegruppe" med 5 minutters bibel og 3 timers sosialt og koselig samvær, hvor "blinde leder blinde". Hva skjer da? Joda, mange nye blir "frelst" og menigheten vokser... Men?

Bibelgruppe - det navnet setter fokus. Dette er stedet hvor de kristne søker sammen for å finne grunnvoll for sin tro. Og det er ikke nødvendighvis dit man ber med de ufrelste. (Men om man så gjør, så trur jeg ikke det skader).

Jeg har virkelig tro for den "gammeldagse" modellen hvor "misjonsfolket" i et geografisk område kommer sammen på bedehuset, for å høre Guds ord forkynt. Gjerne med forettelse av nattverd, og med dåp og ekteskapsinngåelse etterhvert som et forkludret lederskap gjør det unaturlig for mange å søke dette i kirken. - For så å gjennom uken selv lese Guds ord i lønnkammer, og samtale over det i Bibelgruppen.

Skal jeg være ærlig så synes jeg dette er så nært opp til "fasiten" som det er mulig å komme. Og jeg lengter etter å selv komme inn i et slikt mønster. Har funnet meg en forsamling. Så gjenstår det bare å få orden på det daglig hos meg selv, og å få komt inn i en bibelgruppe. Om noen vil gå i forbønn for meg at jeg må komt inn i dette, (og ikke bare hyklerisk legge det fram uten å selv leve i det), så vil jeg takke for det.

Og om jeg er totalt på blindspor med mine tanker her. Så vennligst veiled meg.

[Redigert den 24-7-2006 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 25-7-2006 kl 02:34
LandsRegisteret over Uregistrerte menigheter?


Tja, tenk om det var så enkelt her i verden,
at alt var akkurat hva det ble servert og utgitt for ...

(reformatorene kunne tatt ferie da..)


det der lenkede lignet da visst mer på
"LandsRegisteret over Uregistrerte menigheter" ??

Feil et sted?

Vår trang til å komme inn under et "beskyttende" kollektiv
fornekter seg vel ikke..

"Hei, kan ikke alle som vil være uavhengige av sentral
organisasjon og manipulering vennligst Registrere seg her?"


heller ikke skal vi vel vente at "ulvene" brått skal
utvikle en dyp respekt og tilbakeholdenhet, så de
slutter å begjære å erobre tilbake småsauene...
eller "kjøpe opp" bibelgruppene,

bare fordi vi har pønsket ut noen nye, heelt overbevisende
navn å henge på oss?
Ikke mye vern i den slags..

vi må nok sikte på å bli voksne selv,
utvikle skjelnsomhet --
etter hvert la det utvikles slike lederskaps-evner
som behøves, i kretsen av våre egne som vi har vandret
sammen med og kjenner bakgrunnen til.

Ellers blir det bare til å importere nok et nytt sett
med 'super-ledere' som har lært seg enda moteriktigere
gloser å dupere oss med ?

.. mens vi legfolket fortsatt vil ha den luksus å være
umyndiggjort og underkastet de høy-profetiske,
slik kjødet krever?

= = = = =

Spørsmålet vi spøkte litt med her, gikk på det første
grunnleggende, om vi skal tro at det er gyldig å
spørre etter "aposteltidens mønster"
for å etterleve misjonsbefalingen,

eller om vi må kassere det bibelske mønsteret som avlegs
fordi den autoritære og monopolistiske "kirkemakt"
senere satte seg selv på tronen og erklærte den nye tid?
Slik det var blitt mulig å gjøre da frafallet var blitt
galopperende. Ap.Gj 20:29-30

vi spøkte litt med den selvutslettende ydmykheten også da,
som kultofre utvikler i lengden.

Dette dilemmaet er selve 'kirkeforfalls-historien' -
de andre problemene vil virke litt konstruerte i
sammenligning.

Keiser Konstantin oppfant at en skal kunne regjere fram,
herske og regulere fram omvendelsen
(erstattet av folkebokføring), og trosforhold må styres
under myndig hånd, sånt kan man ikke overlate til den
enkeltes private skjønn.
Et system som siden har stått enerådende, til
Haugianerne begynte å skape bøljer...
ved å foreslå at de troende kunne bli voksne, og
ta seg av sine egne selv.

-
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 25-7-2006 kl 03:38
mer om hvordan galt blir gærent!


siden det er her vi har matpakkemøter for tiden:

Frank Viola har noen perspektiv-givende tanker
på denne ideen om Forsamlingen, i sin litt mindre
tradisjons-innbundne og pastoriserte utgave,
enjoy:


Hvordan snuble i lissene ved startstreken:

http://www.ptmin.org/movement.htm

Tryggheten i å ha en pave-kappe-snipp i munnen:

http://www.ptmin.org/thepastor.htm

Om næringsverdien av ukentlig oppvarmet manna:

http://www.ptmin.org/interview.htm


-
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 27-7-2006 kl 21:25


Hint:
Den siste tekstlinken er kortest og snerten
i en fart.
Men hvis du nøyer deg med bare den, kan du kanskje få inntrykk
av at denne Frank V bare er sånn skadefro ironisk av seg...

kanskje.

I helhet, så er det nok både gjennomtenkt og gjennomlevd.

Hvis noen prøver å lure dere skamløst,
så er det neppe deres hardt prøvde skeptikere...
vær vennlig mot dem tross alt!

-
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-7-2006 kl 00:16


Joda, leste igjennom den første og siste i helhet, og skummet på den midterste. Det synes å være en gjenomtenkt herremann dette her.

Men så må jeg nesten si at jeg er så heldig å ha funnet en "menighet" (byforsamling, bedehus...) som fungerer ganske slik som dette. Det gis åpenhet for vitnesbyrd og sanger, og er flere forskjellige som deler Guds ord fra uke til uke. Det er da også en forsamlingsleder som har hovedansvaret, men det ser jeg sannelig ikke hvordan man kan (eller bør?)unngå.

Ideelmenigheten synes (slik Frank V legger fram), å være en menighet hvor alle er delaktige i forkynnelsen. Men også uten å falle i de mange fallgruver som han er innom i den første tråden. Men hvordan kan man sikre den sunne lære om ingen har ansvar? Hvis hvem som helst kan forkynne fritt fra uke til uke? Om ikke "Pastor" som såden er nevnt i Bibelen på den måten det i dagligtalen brukes (påstand fra Frank V.) så er det ihvertfall tale om både "eldste" og "forstandere". Og disse eldste har vitterligen en autoritet og lederrolle i menigheten.

Både Jakobs brev, og 1.Tim samt Titus brev synes å forutsette eksistensen av slike eldste i menigheten. Og taler sådan om hvilke oppgaver de har, og hvilke kriterier som skal legges til grunn ved innsettelse.

Flere av de faremomenter han selv påpeker synes umulig å ungå dersom ingen blir gitt et "eldste" ansvar.
Men disse som får det skal aldri være enerådige herrer. Og om de selv står fram som falsklærere skal menigheten som sådan ha mulighet til å kaste dem. Slik jeg ser det er det her det myndige lekfolk kommer inn. Og skal lekfolket makte å ha denne myndighet, så må det også selv leve i og med Gud. Og ikke bare spise "ukentlig oppvarmet manna", for så å gå hjem.

Så jeg ser desverre ikke helt hvordan dette skal forandre så mye på hvordan jeg tenker rundt saken.
Men så trur jeg også at jeg har vert umåtelig heldig med den foramling jeg nå har begynt å gå i og den leder som er der. Så håper jeg bare at det blir likebra når jeg skal bli med i ei bibelgruppe fra høsten av, og at jeg også blir tent på ny til å komme tilbake til det rike "lønnkammer livet" med Bibel og bønn som desverre har vert skralt med så alt for lenge.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-8-2006 kl 13:47
Det skjer igjen.


Det skjer igjen.

Hittil i år har totalt 3 homofile par fått gjenomført "velsignelse" og "forbønn" i kirken etter å ha inngått partnerskap.
Biskoppen som står over sognepresten i dette siste tilfellet sier:

"– Kirken åpner sine dører for homofile, som ber om velsignelse over sine samliv, men loven er slik at selve inngåelsen av partnerskapet ikke kan foregå i kirken."

Det første og viktigste poenget burde vell være å følge hva Bibelen sier , men det er vist umulig.

Så burde man i det minste kunne forvente den minste grad av respekt for systemet, at man ventet med slike sermonier inntil kirkemøtet har gjort ett vedtak for dette.
Men neida: ikke bare bryter prester og biskopper Guds ord. DE BRYTER OGSÅ SITT EGET STYRESYSTEM, det man her ser er "kirkelig anarki". I stedenfor å gå via de juridiske demokratiske kanaler bare gjennomfører mann handlingene.

I Nidaros fikk presten mild disiplinær tilsnakk, i Hamar roses de. Og fungerende biskopp i Hamar ønsker sågar et politisk vedtak som skal overstyre kirken, slik at kirken blir nødt til å følge hans syn på vigsel av homofile.
Hvorfor roper han etter en slik politisk overstyring ? Er politikerne større enn Gud? Dersom han mener han har Gud med seg i sin skriftforståelse og sitt homofilisyn, så burde han jo kunne ropt til Gud istedet, og latt Gud rydde vei i kirkeråd og kirkemøte.
At han går mytteriets vei tyder vell rett og slett på at han ikke har noen tiltro til kirkelig styre og stell i det heletatt. Og hvorfor er han da biskopp?

Spør du meg kunne han og alle likesinnede pakkes preste og bispedraktene sine og sendt noen eposter til folk i "Metropolitan Cummunity Churches" og startet opp ett slikt kirkesamfunn i Norge. Der kunne de levd "happily ever after", og tatt med seg allt folket som ønsker en humanistisk snillistisk Jesus som gir alt folk syndenes tillatelse.
Kanskje en mulighet for Oslo 3. "baptist"menighet også få reorientere seg og bli en slik MCC gjeng ? Det er ihvertfall nok av MCC menigheter i England man kunne fått innspirasjon og hjelp fra.

Da ville de på sin side slippe å krangle med "de konservative mørkemenn", mens vi mørkemennene kunne få lov til å styre kirken etter det vi mener er Guds ord.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

no.gif opprettet den 3-9-2006 kl 11:30
"Inter-religiøs" radio-gudstjeneste


Just nu i Sveriges Radio P1:

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programid=945 (nå uaktuell link)

Prestemenn fra fire 'inter'religioner samles og synger
"Helig Ande, Kom"
, mv.

Klipp fra P1's vebb:

Vördnad för den Heliga, det Heliga -
ett möte mellan olika religioner.

Söndag den 3/9, 2006,
kl 11.03

Dagens gudstjänst sänds från Dunkers kulturhus
i Helsingborg. Det är en interreligiös gudstjänst
under rubriken "Vördnad för den Heliga, det Heliga".


Det blir ett möte mellan kristendom, judendom,
islam och buddism.

En gudstjänst där deltagarna från de olika religionerna
ber sida vid sida.
Det handlar om att leva tillsammans över religionsgränserna.

Den katolske prästen Sven Volk Jovinge leder gudstjänsten.

Musik:
Siahamba samt In paradisi, två sånger från Sydafrika,
trad text och musik.
Må din väg gå dig till mötes. Text: Trad irländsk bön.
Svensk text: Per Harling, arr E. Lundström. Musik: Trad.

Bertil Englert spelar näverlur och barn från klass nio
på Wieselgrens skola i Helsingborg sjunger
under ledning av Elisabeth Falk.


. . . .

Praxis pleier ikke bidra med så mange uff og akk
klagemur-innlegg sånn direkte, men tenkte jeg kunne
jo koste på meg ett her....

[Redigert den 3-10-2006 av Praxis]




Dere tok ikke vare på det som var å vareta i mine helligdommer;
men dere satte andre i stedet for dere
til å ta vare på det jeg ville ha varetatt i min helligdom.

(Esek 44)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-9-2006 kl 18:26


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Den katolske prästen Sven Volk Jovinge leder gudstjänsten.


Det var da voldsomt hvor inkluderende de har blitt.
Gjengen som fram til rundt år 800 hadde hodet noenlunde klart, og maktet å avsløre flere vranglærer og gruperinger. Gjengen som også sendte korstog for å beskytte pilgrimmer mot "den muslimske fare" og eventuelt befri det hellige land i fra disse.

Så fortsatta men i en retning for vranglæren begynte å komme mer og mer fra høyeste hold fra paver og andre viktigperer. Andre ganger var det å skille ut vranglæren så smertefult i forhold til kirkesplittelse at keisere brøt inn og ba dem holde fred og være venner. Så slik ble det.
Og atter andre ganger ble endel kjettergrupper bydt tilbake i kirken. Ja de skulle attpåtil få lov til å fortsette med sine "utenom pavelige dogmatikker og mystikk så lenge de ikke lengre talte i mot pavens makt". Når det igjen ble nødvendig å kvitte seg med vranglærere ble man stadig mere brutale og bål og halshugging ble tatt i bruk. At endel av disse kom med ett sannhetsord eller tusen, og at paveriene selv kanskje var de som burde kastes på hodet og rævva ut, det var ting man ikke ville snakke så mye om. Og de som snakket om det ble god fyringsved de også.

Nå er man da tilbake til den "tollerante" variant, og akk så tollerant. At det bare finnes frelse i Jesus Kristen er selvfølgelig tullprat (ironi). Man kan tro hva man vil, så lenge man innordner denne tro under pavens hender.

("Kirkehistorie" rett fra levra og noe overfladisk fremstilt fra meg. Men det viser jo hvilken vei det går.)




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-9-2006 kl 06:04


[Opprinnelig postet av Kristnerd

Nå er man da tilbake til den "tollerante" variant, og akk så tollerant. At det bare finnes frelse i Jesus Kristen er selvfølgelig tullprat (ironi). Man kan tro hva man vil, så lenge man innordner denne tro under pavens hender.]







Tolerante, ja. Alle skal være så tolerante som bare det.
Det er bare Kardemomme bys lov ved politimester Bastian: "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre hva man vil." Basta!

Men det er ikke dekning for slik "snillisme" i Bibelen.
Det står faktisk noe om den som lurer inn vranglære til egen undergang.
I ulike misjonsland må misjonærene advare nye kristne mot synkretisme (religionsblanding).
Nå, i vesten ser det ut for at synkretisme er på full fart inn, med kirkens velsignelse??? :o :no:

Sanne kristne, foren eder i kampen mot avkristning og synkretisme!

[Redigert den 4-9-2006 av Gråspurv]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 3-10-2006 kl 17:17
Skal det gå an å tro på Sjømannskirka?


-

http://dagen.no/show_art.cgi?art=9869

Sitat:

"det er jo bare noe de svenske prestene gjør, dette...
vi gjør da ikke sånt, men hyrer bare ut huset.."

(admiralsekretær i Sjølvmålskirken)


Sitat:

Dersom noen kommer til dere og ikke fører denne lære,
da ta ikke imot ham i deres hus, og by ham ikke velkommen!
for den som byr ham velkommen, blir medskyldig med ham
i hans onde gjerninger.

(2 Joh brev :10)



eh, egentlig sa jeg at jeg ikke skulle bidra mer til sånn
småsutring, som jeg hadde ironisert litt over før ...
men føre alle klager små frem til en ufravikelig og dog
myndig konklusjon.

Komme skal det, og ikke feile...


Kanskje 'Babylon' vil forekomme i overskriften?


-




Dere tok ikke vare på det som var å vareta i mine helligdommer;
men dere satte andre i stedet for dere
til å ta vare på det jeg ville ha varetatt i min helligdom.

(Esek 44)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
RPM
Medlem
**




Innlegg: 57
Registrert: 19-9-2006
Bosted: ulsteinvik
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-10-2006 kl 01:44


Faller meg inn å advare dere som ikke ser bjelken i eget øye, alle kan vel se hvilken vei verden går, men hvor vi selv går i edens hage kan man lure på, går vi fortsatt til kunnskapstreet om det gode og det onde, eller går man til livets tre, Jesus.
Det dere får fra Gud, hvordan bruker dere det, til å kritisere andre, føre sladder om dårlige personer, er det for å opphøye dere selv?
Er ikke Guds plan bedre enn det vil jeg ikke være med på laget.
I verden finnes det ondt, hva skal vi gjøre, jo motta den kjærlighet som gjør at du kan elske din fiende, om han så står ansikt til ansikt med deg.
Men har du den ikke, er det lite åpenbaring å få av det.
Har dere bare kjærlighet til deres egne uten tro på at Gud kan hjelpe dem.
Noen faller ifra, hvorfor det, gjennom egne opplevelser er det fordi jeg ikke får se hva jeg har fått i troen, kunnskap om Gud er en ting, men innsikt i den kjærligheten som finnes i nåden er så ufortjent, men det viktigste en person kan ha,.
Min livsstil har blitt kritisert gang på gang av personer som vil kaste den første stein for de tror de har makt til det.
Om jeg støtter homofile prester, nei, men la Gud få dømme, synden er straff nok i seg selv for den som tror, og den som er venn med verden er ikke venn med Gud.




Snar til å lytte, sen til å tale. Det er visdom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-10-2006 kl 04:14


Jada, en skal elske sin fiende - men, Bibelen taler også om å vise fra seg vranglærere og avvise dem som farer med vrang lære. En skal ikke ha samfunn med dem. De prester m.fl. som står fram og hevder at homofilt samliv er OK og at homofilt samboende prester kan inneha stillinger i DnK, farer med vranglære, ikke sant?
Hva bør konsekvensene bli da, i følge Bibelens formaninger? :question:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-10-2006 kl 11:40


Guds ord er sverd. Vi må ikke falle i den andre grøfta der vi ender opp med å bli svermeriske og helt urealistiske iforhold til verdenen. Det er en fin balanse. Det er viktig å poengtere. Praxis sitt innlegg var faktisk til god informasjon (jeg leser skjeldent de kristene avisene). Jeg ble også veldig overrasket over det, siden jeg trodde sjømannskirken var av de ordentlige. men jeg er HELT enig i Praxis sitt utlegg om å ikke ha noe med dem å gjøre. De skulle heller ha stått på sitt. Det hadde ikke vært fordømmende, det hadde vært å sette Gud først.

Det blir som en kirke som ikke lærer bort JDS læren, men likevel selger bøkene etter gudstjenesten.

Jesus gikk aldri på kompromiss av lydighet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
RPM
Medlem
**




Innlegg: 57
Registrert: 19-9-2006
Bosted: ulsteinvik
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-10-2006 kl 00:12


Heng meg ut da fordi jeg en gang trodde at evolusjon var sånn Gud skapte oss, da jeg var nyfrelst, og da trodde jeg også at bare vi tilga alle, så ville de og komme til himmelen, hadde jeg blitt støtet bort for dette istedet for å lytte til hva som kan bli sagt ved å være innbedt til de som kan Ordet, og deler det gjerne, hadde jeg kanskje vært frafallen og lukket mine øre og øyne for fremtidige frelsesforkynnere. Dere gjør om media, og internett til et sted hvor dere kan sammenligne deres fremferd med da Paulus og dem kom til en by og et hus som var personlig trassig med dem.
Skjønner ikke hva godt som vil komme ut av sånt, skjønner du?
Men en som forkynner vranglære tjener en annen gud, kanskje uten å vite det, men vissheten om Den Sanne Gud, og innsikten i Hans kjærlighet vil gjøre mer for denne mannen enn fordømmelse fra mennesker som ikke vet hvor mye de er tilgitt, hadde de visst de, ville de ikke gått og krevd penger fra andre




Snar til å lytte, sen til å tale. Det er visdom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 10-10-2006 kl 22:48


Sitat:

jeg trodde sjømannskirken var av de ordentlige.
men jeg er HELT enig i Praxis sitt utlegg om å ikke ha
noe med dem å gjøre.


Nå sa jeg vel ikke at jeg hadde ristet sandalene mot
Snømannskirken -
for vi vet ikke hvor klart de har vært advart mot den
kursen de nå styrer der.

Men det avgjørende må vel bli hvordan de reagerer på
refselse - "hører han på deg, har du vunnet din bror".

Derimot ville jeg helst at Sjømannskirken oppfattet
sin plikt til å tale alvor med svenska bror, og vise dem
at de hadde slått inn på en manifest skriftstridig og
gudløs, rituell virksomhet.
To ganger om nødvendig, men siden avvise dem om de
skulle holde fram i sitt (som prognosene kan tyde på?)

Nærmer seg grensen til det overformelle kanskje -
organisasjoner skal i ethvert fall refses i full offentlighet,
det skulle jo mangle at de skal ha 'privatvern'.

Hvis det ikke skulle ha vært protestert bra nok, har vi
sjansen.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen