Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Ja la oss meditere litt dere :P
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-9-2006 kl 18:21
Ja la oss meditere litt dere :P


http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=9778



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-9-2006 kl 02:23


Det er uhyggelig å lese om buddhistisk meditasjon i kristen sammenheng.
Hva blir det neste? Røkelse og helgendyrkelse m.m.? :no:


Hva sier dere om denne?
http://www.vl.no/apps/pbcs.dll/article?AID=200660911003

:puzzled:

[Redigert den 13-9-2006 av Gråspurv]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-9-2006 kl 03:09


Hva er galt med røkelse? Første gang jeg stiftet bekjentskap med røkelse var da jeg som barn ble lest fortellingen om de tre vismennene fra Østerland som kom for å besøke Jesus-barnet. De hadde med gaver til barnet: gull, røkelse og myrra. ;)

Men jeg er helt enig i at buddhistisk meditasjon ikke har noe i menigheten å gjøre. Det kan godt hende det hjelper mot angst, det er ikke jeg fagmann på. Men la oss overlate dette til helsevesenet og de som kan dette, mens vi kristne skal forkynne og utbre evangeliet.

Det er klart man gjerne vil hjelpe mennesker. Ut av angst og andre sosiale problemer; ut av rusmisbruk; kjempe mot fattigdom og urettferdighet; hjelpe andre til å lykkes og ha fremgang. Men denne trangen er kanskje fruktene av et trosliv? Men den største frukten er vel trangen til å bringe de gode nyheter videre? Evangeliseringen må ikke komme i skyggen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-9-2006 kl 11:51


Sitat:
Opprinnelig postet av Gråspurv
Hva sier dere om denne?
http://www.vl.no/apps/pbcs.dll/article?AID=200660911003
[Redigert den 13-9-2006 av Gråspurv]


"Bedehuset Klippen i Hillestad i Holmestrand er omgjort til buddhisttempel. Misjonssambandet har solgt bedehuset til dhammakaya-buddhistene i Vestfold."

Vell,
man kunne selvfølgelig ønsket seg at bedehuset ble solgt videre til annet kristent arbeid. Men må nesten si meg enig med kretsformannen:
"Når vi legger et bedehus ut for salg, må vi være forberedt på at hvem som helst kan kjøpe det. Det er ett år siden det var bedehusvirksomhet i Klippen. De nye kjøperne har kjøpt en bygning av planker og spiker."

Jeg kjenner til at NLM i Vestfold i en annen sammenheng kjøpte et hus av Jehovas Vitner, men er for dårlig på vestfoldbyene til å huske hvor dette var. Jeg var om ikke annet med på møtet der med Fjelltun Bibelskole i 2003.

Husker jeg rynket på nesen, men da kom det tørt fra en av lærerene; "det sitter ikke i veggene da".

Skulle de ha latt være å kjøpe et hus med egnet størrelse, beliggenhet og utforming når det ligger for salg, fordi pengene man betaler vil gå inn i en sekt? Eller fordi vi er redde for at husets fortid skal kunne hindre/forstyrre den kristne bruken? Til det siste vil jeg bare si at det er totalt tullprat. Dersom noen "åndsmakter" blir "sittende igjen", (noe jeg ikke har serlig tro på), så må vi uanset huske at vi virkelig har å gjøre med den største. Vi kan slik sett kjøpe et hvilket som helst hus.
Men til det første spørsmålet vil jeg si at det er moralske spørsmål som ikke skal latterligjøres. Kjøper man ett slakteri og bygger om til kirke vil det utvilsomt gi assosiasjoner, og mange av dem ikke ønskelige. Men... det skal heller ikke overdrives motsatt vei. Folk vil kommentere det en ukes tid, kanksje noen måneder, men så vil det forsvinne. Jeg vet ikke om noen som lar seg anfekte av at Frikirken i Trondheim er en tidligere sveisehall. Er det så værre å kjøpe et hus av Jehovas vitner enn det er å kjøpe ett bilverksted?, tenk over det: huset vil bli solgt uanset. At du unnlater å kjøpe det gjør ikke at Jehovas vitner får mindre penger.

Skal man selge til underpris for å hindre at et tidligere bedehus brukt til budistempel?
1) Det er ikke lengre i bruk som bedehus uanset om det selges på åpent marked eller gis bort, eller rives eller....
2) Budistene er på leting etter tempel og ville funnet seg et sted uanset. Å la være å selge huset til dem vil ikke hindre dem.

Så ?

Når jeg møter slike saker så stopper jeg alltid opp en liten stund og betrakter det som et moralsk dilemma. Men etter å sortert fakta i saken så forsvinner egentlig dileammet og blir til intet. Og min konlusjon blir den samme som kretsformannen som er sitert.

Men denne andre saken som jeg linket i introinnlegget blir det mye verre.
Her han man hverken kjøpt eller solgt hus fra eller til en kristen/ikke kristen grupering. Men man tar rett og slett å gjør "døren høy og porten vid" for en verdslig (og "ikke budhistisk") psykoterapi-meditasjon mot angst og frykt (og foregår på en slik måte som de lokale budhistene sier det samstemmer med deres meditasjon). Ergo = man tar budhistisk gudsdyrkelse, gir den ett annet navn og stapper den inn i kristen sjelesorg.
Og dette er intet mindre enn grov blandingsreligion og villfarelse.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 13-9-2006 kl 23:36
"vi bare lufter ut litt"?


"det sitter ikke i veggene"... visstnok.

men vi hadde en litt interessant diskusjon her
i fjor, på begrepet / konstruksjonen 'avvigsle' -


hva gjør 'geistligheten' når den 'avvigsler' et
lokale, så det "kan brukes til andre formål"?

http://apologetisk.net/forum/viewthread.php?tid=1027

Forslag til dachsorden: Røkelse i denne tråden,
'avvigsling' og spøkelse i tråden fra ifjor?

(trenger vi atskilte 'røkelse-kupe' og 'ikke-røkere'?)

:smilegrin:
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-9-2006 kl 00:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
http://apologetisk.net/forum/viewthread.php?tid=1027

Forslag til dachsorden: Røkelse i denne tråden,
'avvigsling' og spøkelse i tråden fra ifjor?


Forslag støttes ;) hadde glemt den tråden.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-9-2006 kl 02:53


Sitat:
Opprinnelig postet av Gråspurv
Det er uhyggelig å lese om buddhistisk meditasjon i kristen sammenheng.
Hva blir det neste? Røkelse og helgendyrkelse m.m.? :no:


Hva sier dere om denne?
http://www.vl.no/apps/pbcs.dll/article?AID=200660911003

:puzzled:

[Redigert den 13-9-2006 av Gråspurv]


gråspurv da... helgendyrkelse er sååååå last millennium liksom :P

... men ja antagelig...




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen